Dorset

Dorset on alun perin englantilainen rotu. Suomeen sitä on tuotu ensimmäisen kerran v. 1989 Tanskasta ja viimeksi v. 2000 Uudesta-Seelannista alkioina ja spermana. Puhdasrotuisia dorset-lampaita maassamme on vain muutamia satoja.

Rodun tunnusmerkit

Eläimet ovat keskikokoisia, nopeakasvuisia, sarvellisia tai sarvettomia ja pitkähäntäisiä. Väri on valkoinen. Rotu on hedelmällisyys- ja emo-ominaisuuksiltaan hyvä. Keskisikiävyys on n. 1,6. Karitsoiden syntymäpaino on keskimäärin 4,5 -5,5 kg ja päiväkasvu 250-300 g. Aikuisten pässien paino on keskimäärin 80-100 kg ja uuhien 65 – 85 kg. Se on suomenlampaan ohella ainoa lammasrotu maassamme, jonka rotuominaisuuksiin kuuluu kyky ympärivuotiseen karitsointiin. Teuraslaatu on hyvä. Villa on hienohkoa ja runsasta.

Jalostustavoitteet

Tärkeimpiä jalostettavia ominaisuuksia ovat kasvunopeus, lihaksikkuus sekä teuras- ja hedelmällisyysominaisuudet. Eläinaineksen niukkuuden vuoksi jalostus perustuu käytännössä lähes kokonaan hyvien jalostuseläinten tuontiin.