Oxford down

Oxford down -rotu on kotoisin Brittein saarilta Oxfordshiren alueelta, jossa rotutyyppi vakiintui jo 1800 -luvun lopulla. Rotu kehitettiin lihan- ja villantuottajaksi Lounais-Englannin alaville ja reheville maille ja se on kookkain down-roturyhmän edustajista.

Suomeen ensimmäiset oxford down -lampaat tuotiin vuonna 1989 Tanskasta. Täydennystä rodun geenipooliin saatiin, kun Uudesta-Seelannista tuotiin alkioita ja spermaa vuonna 2000 ja Latviasta eläviä eläimiä sekä spermaa vuonna 2012. Puhdasrotuisia oxford down -uuhia karitsoi vuoden 2021 tuotosseurantatulosten mukaan 306 kpl. Rotua käytetään puhdasjalostuksen ohella eriasteisissa risteytyksissä.

Vankka ja terve liharotu

Sarvettomat ja pitkähäntäiset oxford down -lampaat ovat erittäin kookkaita, vahvaluustoisia ja nopeakasvuisia. Vaalean ruskehtava suora villa on keskihienoa ja tiheää ja kattaa koko eläimen päästä jalkoihin. Turpa ja jalat ovat suklaanruskeat. Uuhien paino vaihtelee 80 -100 kilon välillä ja pässit painavat 100 kilosta jopa 160 kiloon.

Luonteeltaan oxford down on rauhallinen ja hiljainen, mutta samalla herkkä ja itsepäinen. Rotu on jalostettu laidunroduksi viljellyille laidunmaille, mutta sopii hoitamaan hyvin myös maisemakohteita. Oxford down on vahvasti laumasidonnainen, mikä kannattaa ottaa huomioon eläinten käsittelyssä.

Nopeakasvuiset karitsat

Parhaiten kevätkaritsointiin sopiva rotu on sikiävyys- ja emo-ominaisuuksiltaan hyvä ja karitsoinnit ovat suhteellisen helppoja. Keskisikiävyys tuotosseurantatilastojen 2021 mukaan on aikuisilla lampailla 1,8. Elinvoimaisten karitsoiden syntymäpaino keskimäärin 5,31 kg ja päiväkasvu 200 g.

Tehokkaana rehunkäyttäjänä ja nopeakasvuisena rotuna oxford down on taloudellinen ruokittava. Teuraskaritsana lihan laatu on erinomainen ja keväällä syntyvät karitsat saavuttavat teuraskypsyyden laidunkauden loppuun mennessä.

Oxford down sopii erinomaisesti risteytystuotantoon terminaaliroduksi kolmiroturisteytyksiin tai risteytysemotuotantoon.

Jalostustavoitteet

Tärkeimpiä jalostettavia ominaisuuksia ovat kasvunopeus, lihaksikkuus sekä teuras- ja hedelmällisyysominaisuudet. Hedelmällisyysominaisuuksissa pyritään ylläpitämään nykytaso ja lihantuotanto-ominaisuuksia pyritään jalostamaan niin että ruhon laatu vastaa teollisuuden ja kuluttajien toiveita.

Jalostuslampolat 2023

Hannele Enberg, Woolenberg