Rygja

Rygja on alkuperältään norjalainen rotu. Suomeen sitä on tuotu ensimmäisen kerran 1950-luvulla Norjasta ja sen jälkeen Ruotsista ja Tanskasta. Suurimmallaan rygja- rodun määrä oli maassamme 1960-luvulla. Sen jälkeen määrä on vähentynyt ja nykyisin puhdasrotuisia rygja-lampaita on maassamme korkeintaan muutamia satoja. Pässejä käytetään puhdasjalostuksen ohella teuraskaritsoita kasvatettaessa eriasteisissa risteytyksissä.

Rodun tuntomerkit

Rygja-lampaat ovat matalajalkaisia, nopeakasvuisia, sarvettomia ja pitkähäntäisiä. Väri on valkoinen, päässä ja korvissa on tummia pilkkuja. Sikiävyys on keskinkertainen, keskisikiävyys tuotosseurantaan kuuluvilla tiloilla n. 1,7(yli 2-vuotiaat) ja emo-ominaisuudet hyvät. Karitsoitten syntymäpaino on keskimäärin 5-6 kg ja päiväkasvu 250-350 g. Aikuiset pässit painavat 90-110 kg ja uuhet 70-90 kg. Teurasruhojen laatu on hyvä. Oikea teurastusajankohdan valinta on tärkeä, sillä liian suuriksi kasvatetut karitsat saattavat rasvoittua. Villa on karkeahkoa ja kiiltävää sekä määrältään runsasta.

Jalostustavoitteet

Rygjan jalostuksessa pyritään hedelmällisyysominaisuuksien ja lihantuotanto-ominaisuuksien parantamiseen. Rodun jalostusmahdollisuudet ovat maassamme pienestä eläinmäärästä johtuen heikot.