Suomen Lammasyhdistys

Lammastalouden puolesta jo vuodesta 1918
Ladataan Tapahtumat

Kutsukirje tuottajille, kotipuutarhureille ja maaseutumatkailuyrittäjille

Myy tuotteita tilalta suoraan kuluttajille

Osta tilalta! -päivänä 16.9.2017

Osta tilalta! -päivä on tuottajille mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita, kuulla heidän tarpeistaan, markkinoida tilaa ja tuotteita. Kävijöillä on loistava mahdollisuus tutustua maatiloihin ja ostaa raaka-aineita suoraan tuottajilta. Osta tilalta! lisää ylipäätään paikallisen ruoantuotannon tuttuutta ja arvostusta.

Taustaa: Viime syksynä järjestetty ensimmäinen valtakunnallinen Osta tilalta! -päivä saavutti suuren suosion sekä kuluttajien että tuottajien keskuudessa. Teemapäivään osallistui yhteensä 179 tilaa ja niissä kävi tuhansia vierailijoita. Tuottajista lähes 80 % oli sitä mieltä, että väkeä oli liikkeellä hyvin ja kauppa kävi kiitettävästi. Kuluttajat kiittelivät sitä, että pääsivät näkemään, millaista maatiloilla on, ja missä eläimet kasvavat sekä saivat tilaisuuden ostaa tuoreita tuotteita suoraan tuottajalta. Palautteissa osa odotti jo innolla uutta Osta tilalta! -päivää.

Ketkä voivat osallistua? Tuottajat ympäri Suomea voivat järjestää Osta tilalta! -tapahtuman omilla tiloillaan tai vaikka naapureiden kanssa yhteistyössä. Myös kotipuutarhuri voi myydä esimerkiksi oman puutarhan porkkanoita tai omenoita omassa pihapiirissään. Tapahtumaan voi ilmoittautua, vaikkei yleensä myisikään tuotteita suoraan kuluttajille.

Miten tapahtumaan ilmoittaudutaan? Tuottaja ilmoittaa tilansa https://ostatilalta.fi-sivuilla, ja mitä aiemmin, sen parempi. Nettisivulla voi esitellä tilaa ja kertoa tuotteista. Näin asiakkaat saavat ajoissa selville eri puolilla Suomea tapahtumassa mukana olevat tilat, tarjonnan ja pääsevät suunnittelemaan sadonkorjuun rengasmatkaansa. Tuottajien ilmoittautuminen on käynnissä nyt.

Makumatkaa maalle vietetään samaan aikaan, 16.9.2017. Samana päivänä vietetään herkuttelun ja avoimien ovien juhlaa myös maaseutumatkailuyritysten Makumatka maalle -kohteissa. Laajemman näkyvyyden ja maaseutuyritysten monipuolisemman tarjonnan kannalta on hienoa, että tapahtuma on saatu tänä vuonna Osta tilalta! -päivän kanssa samaan ajankohtaan.

Osta tilalta! -päivän järjestelyissä ovat mukana Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 ja Maaseutuverkosto, Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohanke, Aitojamakuja.fi, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, Maa- ja kotitalousnaiset, Martat, Marthaförbundet, Suomen 4H-liitto ja Finlands svenska 4H.

Share This Story, Choose Your Platform!

Go to Top