Suomilammasta grilliin -somekampanja

Suomilammas lautaselle -kampanja jatkuu kesäkuussa grillin äärellä 8.6.—18.6. Kampanjan kummikokki Sami Garam on suunnitellut neljä herkullista Suomilammasta grilliin -reseptiä – seuraa sometilejämme Instagramissa ja Facebookissa! Samin yksityiskohtaisilla ohjeilla ja kotimaisella lampaan- ja karitsanlihalla onnistut varmasti.

Somejulkaisut, uusin ylimpänä

Lämpimät kiitokset kaikille Suomilammasta grilliin -kampanjaan osallistuneille!

Grillikausi jatkuu kuitenkin koko kesän, kuten myös kampanjamme kilpailu. Lähetä oman annoksesi kuva 31.8. mennessä kyseisen Lammasyhdistyksen Facebookissa julkaistun reseptin kommenttikenttään, niin osallistut arvontaan Sami Garamin kirjasta. Houkuttele Samin upeilla resepteillä mukaan myös kavereitasi, jotka eivät ehkä ole ennen kokeilleet kotimaisesta karitsasta ja lampaasta tehtyjä grilliherkkuja.

Ja muista, että suomilampaasta saa suussa sulavia ruokia myös grillikauden jälkeen, niin arkeen kuin juhlaan, koko vuoden ympäri! Hyvää juhannusta ja maukasta grillikesää!

Resepti 4 avautuu pdf-muodossa tästä >

Resepti 3 avautuu pdf-muodossa tästä >

Kotimaista lampaan ja karitsan lihaa saa tuoreena ja pakasteena vuoden ympäri!

Kuluttaja, löydät kotimaista lampaanlihaa suoramyyntitiloilta, Reko-ringeistä tai ruokakaupasta. Jos lähikaupassasi ei ole kotimaista lampaanlihaa, pyydä kauppiasta tilaamaan sitä!

Suoramyyntitilat löydät täältä:

Reko-ringit löydät täältä:

Kaupat, HoReCa ja tukut voivat kysyä kotimaista lampaanlihaa teurastamoilta ja lihaleikkaamoilta, Esimerkiksi Ab Tajma Oy, Hahtolan Liha Oy, Lallin Lammas Oy, Liha Hietanen Oy, Muhniemen Lahtivaja, Tamminen Oy, Vainion Teurastamo Oy sekä Veljekset Rönkä Oy myyvät kotimaista lampaan- ja karitsanlihaa.

Resepti 2 avautuu pdf-muodossa tästä >

Resepti 1 avautuu pdf-muodossa tästä >

Sami Garamin grillivinkit

”Maukasta ja nopeaa, siksi sopii grilliin”

Suomilammas lautaselle -kampanjan grillireseptit suunnitellut kokki Sami Garam kehuu lammasta oivaksi grillikauden herkuksi.

”Lammas maistuu hyvältä ja on nopea valmistaa, siksi se sopii hyvin grilliin.”

Onnistumisen kannalta tärkeässä roolissa on esivalmistelu. Osalle paloista sopii marinointi, ja sitkeämmät ruhonosat kannattaa leikata ohuiksi siivuiksi grillausta varten. Kylkiribseille Garam suosittelee keittämistä ennakkoon. ”Silloin grillaus käy nopeasti, eivätkä ribsit kuivu tai pala. Fileille tai paahtopaistille ei tarvitse muuta tehdä, kuin ottaa kalvot pois, jos niitä on.”

Alkava grillikampanja tuo grillaajin ulottuville monta uutta lampaan grillireseptiä. Mikäli sopivan reseptin löytäminen silti tuntuu hankalalta, kannattaa rohkeasti tarttua myös naudanlihalle tehtyihin ohjeisiin. ”Lähes kaikki samat reseptit sopivat lampaalle ja naudalle”, Garam vinkkaa.

Hyvä liha ei tarvitse välttämättä juuri muita mausteita kuin suolaa. ”Karitsan ja lampaan maku on hyvä jo itsestään.”

Mikäli liha marinoidaan, marinadi tulee pyyhkiä pois lihan pinnasta ennen grillausta. ”Sen tehtävä on siinä vaiheessa jo tehty, ja grillissä se palaa lihan pintaan.”

Garamin tärkeä neuvo grillaajille on myös, ettei tekeytymistä foliossa grillauksen jälkeen pidä unohtaa. Se on tärkeää etenkin vähärasvaisen lihan tapauksessa. Esimerkiksi fileiden on hyvä antaa tekeytyä 5-10 minuuttia folion sisällä grillauksen jälkeen.

Kokki varoittaa grillaajia on myös lisukkeista. ”Varsinkaan karitsan kanssa eivät sovi kovin tuhdit lisäkkeet.”

Garamin mielestä suomalainen karitsa ja lammas ansaitsevat lisää sesonkeja pääsiäisen rinnalle. ”Ja samalla lammas monipuolistaisi suomalaisten grillivalikoimaa.”

Haastattelu: Terhi Torikka

Kesäkuu on grillikuu

Suomilammas lautaselle -kampanja jatkuu kesäkuussa grillin äärellä 8.6.-18.6. Kampanjan kummikokki Sami Garam on suunnitellut neljä herkullista Suomilammasta grilliin -reseptiä – seuraa kotisivujamme ja sometilejämme Instagramissa ja Facebookissa! Samin yksityiskohtaisilla ohjeilla ja kotimaisella lampaan- ja karitsanlihalla onnistut varmasti.

#suomilammaslautaselle
#suomilammastagrilliin