Suomen Lammasyhdistys

Lammastalouden puolesta jo vuodesta 1918
Ladataan Tapahtumat

Tervetuloa valtakunnallisille lammaspäiville 6.-8.11. Lahteen. Ohjelmassa opintoretki, jossa tutustutaan Parikan lammastilaan Heinolassa sekä Anttilan tilaan  ja Tuiskulan tilaan Orimattilassa. Toisena päivänä ohjelmassa on Suomen Lammasyhdistyksen 100-vuotisjuhlakokous ja lampureiden iltajuhla. Torstaina vuorossa on Lammastalous nyt ja tulevaisuudessa -seminaari.

Paikka: Koulutuskeskus Salpaus, Paasikivenkatu 7, Lahti.
Yöpymiset Kauppahotelli Grand, Hämeenkatu 4, Lahti.

TIISTAI 6.11.

OPINTORETKI

12.00 Lähtö hotellilta

12.15 Lahden rautatieasema

12.50 Parikan lammastila, Anssi ja Pia Parikka, Heinola. Parikan lammastila on 300 uuhen jalostuslampola suomenlampaalle. Isälinjoja on 20 kpl. Tilalla on uusi lämpöeristetty 1 600 m lampola ja ruokinta on automatisoitu: mattoruokkijalla ja kiinteällä apesekoittimella. Lampolassa on kapeat kaksipuoleiset Tapio-ruokintapöydät.

14.00 Lounas Vierumäen Matkakeitaalla

16.00 Anttilan tila, Juha ja Hannele Moisander, Orimattila. Anttilan tilalla on suffolk-rodun jalostuslampola, jossa on 60 uuhta. Tilalla on lampaita kolmessa rakennuksessa ja lisäksi hereford lihanautoja. IEA-kalusteiden myyntiä.

Kahvi Anttilan tilalla

17.15 Tuiskulan tila, Satu Tuiskunen, Orimattila. Tuiskulan tila on 244 uuhen lammastila, jossa rotuina ovat suomenlammas, texell ja suffolk kolmiroturisteytystuotantona. Tilalla on alkuperäisrotutukisopimuksessa 82 eläintä. Osa lihasta suoramyydään. Uusi lampola on valmistunut 2017. Pellot on Tuiskulan tilalla luomussa ja lampaat tavanomaisessa tuotannossa.

19.00 Paluu hotellille

Osallistumismaksu 68 € (+ alv 24 %) sisältäen bussikuljetuksen, vierailukäynnit, lounaan, kahvin ja suojavarusteet.

KESKIVIIKKO 7.11.

Suomen Lammasyhdistys Ry:n 100-vuotisjuhlakokous

9.00 Tervetuliaiskahvit, kutsuvieraiden ja onnittelujen vastaanotto

10.00 Tilaisuuden avaus, SLY:n puheenjohtaja Petri Leinonen

Historiankatsaukset

Puheita

Keskustelua

12.30 Lounas

13.30 Puheita

Vuoden Lammastilan palkitseminen

Tuotosseurannan parhaiden ja pitkäaikaisten tilojen palkitsemiset

Sääntömääräiset asiat, § 4

15.30 Kokouksen päätös

Lampureiden iltajuhla

18.30 Lampureiden juhlaillallinen
Iloista yhdessäoloa ja puheenvuoroja historiasta tulevaisuuteen. Orkesteri Sininen Sointu viihdyttää juhlakansaa ruokailun ja juonnetun ohjelman päätyttyä. Juhlava pukeutuminen.

Juhlamenu
Paikallista karitsaa pitkään kypsennettynä, värikästä juuresohrattoa, chutneyta ja yrttimajoneesia. Tyrni-porkkanapannacotta, tyrnikastike. Illalliskortti 20 €.

TORSTAI 8.11.

Lammastalous nyt ja tulevaisuudessa -seminaari

Auditorio, sisäänkäynti Stålbergin kadulta

9.00 Seminaarin avaus, johtaja Ari Toivonen, ProAgria Etelä-Suomi

9.15 Tilan bisnesstrategian valinta  – monipuolinen lammas, Katri Myry, ProAgria Etelä-Suomi

10.15 Johtamisen työkalujen hyödyntäminen lammastilan toiminnassa – miten LEAN-työkalut käyttöön, Leena Kukkula, ProAgria Etelä-Suomi

11.00 Miten jaksaa lampurin arjessa? Välitä viljelijästä -hankkeet. Maija Pispa, MTK

11.45 Lounas

13.00 Hukan metsästys suoramyynnissä, Katri Myry, ProAgria Etelä-Suomi

13.45 Kahvitauko

14.15 Toiminnan suunnittelua ja mittaaminen “Lääninlampurista Lampuri Valmennukseen, Milla Alanco-Ollqvist ja Sari Heltelä, ProAgria

14.45 Valtakunnallien Lammasstrategia – miten tavoitteisiin? Tapio Rintala, MTK Lammas

15.30 Päätös

Luentomateriaalit lähetetään sähköpostilla koulutuksen jälkeen osallistujille.
Seminaarin hinta 95 € (+ alv 24 %) sisältäen ohjelman mukaisen koulutuksen, kokousmateriaalit ja kokoustarjoilut.

Etäosallistumismahdollisuus WebEx-yhteyden kautta. Hinta 65 € (+alv 24%). Ilmoittautuneille lähetetään linkki sähköpostilla ennen seminaaria.

Sitovat ilmoittautumiset ti 22.10.2018 mennessä. Tämän jälkeen osallistumismaksut + 15 %.

Ilmoittautumislomake ProAgrian sivuilla >

Share This Story, Choose Your Platform!