Suomen Lammasyhdistys

Lammastalouden puolesta jo vuodesta 1918
Ladataan Tapahtumat

Luonnonlaidunpäivää vietetään juhannusta edeltävänä lauantaina15.6.24 ja silloin juhlitaan luonnonlaitumia ja niiden hoitajia – laiduntavia eläimiä. Tilat ympäri Suomen pitävät avoimia ovia ja teemapäivässä mukana olevat ravintolat tarjoavat luonnonlaidunlihaa.

Perinnebiotoopit ovat perinteisen karjatalouden muovaamia runsaslajisia elinympäristöjä. Ne tarjoavat kodin muun muassa monille eri kasvi-, perhos-, ja kuoriaislajeille. Perinteisen laidunnuksen vähennyttyä näitä elinympäristöjä uhkaa umpeenkasvu. 60-luvulta nykypäivään tultaessa perinnebiotoopeista on hävinnyt jo yli 90 prosenttia.

Luonnonlaitumilla laiduntavat eläimet huolehtivat jäljellä olevista perinnebiotoopeista. Ne turvaavat monien lajien elinmahdollisuudet ja ylläpitävät tärkeitä perinnemaisemia.

Tapahtumia ympäri Suomen

Luonnonlaidunpäivänä tilat ympäri Suomen pitävät avoimet ovet -tapahtumia. Kartalta näet kaikki tilat, jotka pitivät avoimet ovet vuoden 2023 luonnonlaidunpäivänä. Vuoden 2024 pitävät tilat ja tapahtumat päivitetään tälle sivulle kevään aikaana.

Luonnonlaidunpäivänä eri tilat järjestävät erilaista ohjelmaa – karjan laitumelle laskusta asiantuntijaluentoihin. Usealta tilalta voi samalla ostaa myös juhannusgrillattavat. Luonnonlaidunpäivä on mainio tapa nähdä maatilan elämää, oppia luonnonlaitumista ja luonnon monimuotoisuudesta. Tapahtumat sopivat koko perheelle.

Tuottaja: Tule mukaan vuoden 2024 luonnonlaidunpäivään pitämällä avoimet ovet tai jakamalla tietoa somessa. Jos pidät tilallasi tapahtuman luonnonlaidunpäivänä ja haluat sen näkyvän tämän sivun kartalla täytä ystävällisesti linkin takaa löytyvä lomake 31.5.24 mennessä.

Luonnonlaidunpäivän järjestävät yhteistyössä Luonnonlaidunlihan tuottajat ry,  WWFMTKSLCMetsähallitusMaa- ja kotitalousnaiset, ProAgria, Ruokavirasto, Suomen Lammasyhdistys, Pihvikarjaliitto ja Perinnemaisemayhdistys

Share This Story, Choose Your Platform!