Tervetuloa Valtakunnallisille Lammaspäiville 13.-14.3. Porvooseen. Lammaspäivien ohjelma koostuu keskiviikon opintoretkestä ja lampuri-illallisesta sekä torstain seminaarista ja Suomen Lammasyhdistyksen kevätkokouksesta.

Ohjelma pdf >

13.3. OPINTORETKI JA LAMPURI-ILLALLINEN

10.00 Tikkurila matkakeskus

11.00 Hotelli Sparre, Porvoo

11.45 Lounas, Pukaron Paroni

13.00 Kalliomäen tila, Tuomas Mattila, Kotka

Kalliomäen tila on pääosin suomenlampaita kasvattava luomutila, jossa on kevyt kasvihuonelampola ja juuri valmistunut teräsrunkoinen, lautaverhoiltu läpiajettava 350 uuhen lampola. Tila tekee suoramarkkinointia ja tarjoaa kerintäpalveluja.

14.50 Malmgårdin kartano, toiminnan esittely ja tilapuoti. Tarjolla kahvia ja omista luomutuotteista leivottua porkkanakakkua.

15.45 Södra Rönnäs Gård, Samuli Näri, Isnäs

Tila on 160 uuhen luomutila, jossa on karitsanlihatuotantoa liharoturisteytyksillä. Lampola on kevytrakenteinen muovikatteellinen kaarihalli, jossa on asfalttilattia. Tilalla on käytössä seosrehuruokinta rakennuksen ulkopuolelta visiiriruokintapöydälle. Tilalla on myös maisemanhoitoalueita.

16.50 Idlax gård, Mikko Idlax, Pernaja

Idlax gård on 100 uuhen luomulammastila, jossa vanha navetta muutettu lampolaksi. Tilalla on maisemanhoitoa 50 hehtaarin alalla. Lisäksi tilalta löytyy villakehräämö lampolan yläkerrasta.

18.30 Hotelli Sparre

19.30 Tikkurila matkakeskus

klo 19.30 Lampuri-illallinen, Ravintola Sinne, Taidetehdas, Porvoo

Illalliskortti 38 € (+ alv 24 %).

Opintoretken osallistumismaksu 80 euroa (+ alv 24 %) sisältäen bussikuljetuksen, vierailukäynnit, lounaan, kahvin ja suojavaatteet.

14.3. IDEOITA UUHIVALINTAAN JA PEREHTYMISTÄ YMPÄRISTÖASIOIHIN -SEMINAARI

Paikka: Taidetehdas, Läntinen Aleksanterinkatu 1, 06100 Porvoo

8.30 Seminaarin avaus, Milla Alanco-Ollqvist, ProAgria

8.45 Eläinten sopeutuminen ilmaston muutokseen. Uusi uuhi-indeksi käyttöön, Marja-Liisa Sevon-Aimonen, iSAGE-hanke, Luonnonvarakeskus

8.45 Uuhivalinnan perusteita ja tuotosseurannan lukujen hyödyntäminen jalostuseläinten valinnassa, Kaie Ahlskog, ProAgria Etelä-Suomi

11.00 Lounas

12.00 Miten valitsen uuhikaritsat uudistukseen texel-jalostuslampolassa? Katja Sihvonen, Syrjälän lammastila

12.30 Siitoseläinten valinta suomenlampaan jalostuslampolassa, Tony ja Kati Kajander, Perkkiön tila

13.00 Kivennäis- ja hivenaineiden vaikutus uuhen kasvuun ja terveyteen, Leif Hagberg, Bila AB

13.30 Lammastuotannon hiilijalanjälki ja hiilinielujen huomioiminen tuotannossa, Hannele Pulkkinen, VILLE-hanke, Luonnonvarakeskus

14.30 Biocode-sovellus hiilijalanjäljen laskentaan, Pentti Meriläinen, Biocode Oy

15.00 Seminaarin päätös

Seminaarin hinta 105 € (+ alv 24 %) sisältäen ohjelman mukaisen koulutuksen, koulutusmateriaalit ja kokoustarjoilut. Etäosallistumismahdollisuus webex-yhteyden kautta. Hinta 70 € (+ alv 24 %). Ilmoittautuneille lähetetään linkki sähköpostilla ennen seminaaria.

14.3. SUOMEN LAMMASYHDISTYKSEN KEVÄTKOKOUS

15.10 Yhdistyksen tarjoamat kokouskahvit

15.30 Kokouksen avaus

Uuden tukikauden valmistelupuheenvuoro