Kuljetatko omia tai muiden kotieläimiä: lampaita, vuohia, nautoja, hevosia tai sikoja? Mikäli kuljetat eläimiä  kaupallisessa tarkoituksessa tai kuljetat omia eläimiä yli 65 km matkoja muussa kuin laidunnustarkoituksessa, tarvitset koulutuksen hakiessasi eläinkuljettajalupaa.

ELÄINKULJETTAJAKOULUTUS ETÄNÄ 10.12.2020 KLO 10 – 16
Tästä eläinkuljetusasetuksen liitteen IV mukaisesta koulutuksesta saat tarvittavan tietopohjan eläinten kuljettamiseen sekä eläinten hoitoon kuljetusmatkan aikana. Kouluttajana toimii lammastuotannon erityisasiantuntija Sari Heltelä ProAgriasta.

Koulutuksen jälkeen sinun tarvitsee suorittaa myös Ruokaviraston järjestämä kuljettajien pätevyyskoe. Seuraavat Ruokaviraston järjestämät kuljettajien ja hoitajien pätevyyskokeet pidetään perjantaina 15.1.2021 klo 13.00 – 15.00 ja perjantaina 12.3.2021 klo 13.00 – 15.00.
Koepaikkakunnat ja muita lisätietoja Ruokaviraston nettisivuilta.

OHJELMA 10.12.2020
10.00 – 10.10 Avaus ja koulutuksen ohjelma
10.10 – 16.00 Koulutus

Lait ja yleiset edellytykset
-eläinkuljetuksia koskeva lainsäädäntö, eläinkuljetuksia koskevat yleiset edellytykset,                 kuljetusasiakirjat

Eläinten fysiologia ja käyttäytyminen
-eläinten fysiologia, juoma ja ravintotarpeet, eläinten käyttäytyminen ja stressikäsite

Eläinten käsittely ja kuljettajan ajokäyttäytyminen
-eläinten käsittely käytännössä, kuljettajan ajokäyttäytymisen vaikutus kuljetettavien eläinten              hyvinvointiin ja lihan laatuun, eläimille annettava mahdollinen ensiapu kuljetustapahtuman    aikana

Turvallisuus ja tarttuvat eläintaudit
-eläimiä käsittelevän henkilön turvallisuus, tarttuvat eläintaudit ja niiden tunnistaminen

Sopivassa välissä 45 minuutin lounastauko. Koulutukseen osallistuneille lähetetään todistus sähköpostilla. Todistus koulutuksesta tulee esittää pätevyystodistuksen hakemisen yhteydessä.

Koulutuksen hinta: 90 euroa/henkilö + alv 24%.

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään 8.12.2020 ProAgrian sivujen ilmoittautumislomakkeella >.
Tapahtuman linkki lähetetään lomakkeella antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Yhteyden testaus 1/2 tuntia ennen koulutuksen alkua.

Lisätietoa: Sari Heltelä, sari.heltela@proagria.fi, 040 593 7528

Järjestäjä: MaiLi-hanke