Hyvä Lammas & vuohi -lehden lukija! Huomioithan, että lehden viimeisimmässä numerossa sivulla 18 – 19 eläinlääkäreiden kirjoittamassa artikkelissa ”Malttia ja harkintaa eläinostoihin”, on toimituksen sivulle 19 lisäämä Brittien muistilistavinkkilaatikko resistenttien matokantojen välttämiseen.

Brittien vinkkilista ei sovellu kaikilta osin Suomen käytäntöihin ja pahoittelemme, että edellisissä numeroissa Brittien vinkkilistan yhteydessä ollut teksti puuttui. Laatikossa olisi pitänyt olla teksti: ”Vaikka Sheep Farmer -lehden julkaisemat ohjeet soveltuvat monilta osin myös Suomen olosuhteisiin, kuitenkin kaikki lääkintään liittyvä ohjeistus vaatii konsultaatiota omalta eläinlääkäriltä”.

Artikkelin kirjoittaneet eläinlääkärit muistuttavat vinkkilaatikon Britannian käytännöistä poiketen, että Suomessa ei resistenttejä loiskantoja ole varmuudella todettu, joten useamman loislääkkeen yhteiskäyttö on vastoin hallitun lääkkeiden käytön suositusta.