PIRTIN KEHRÄÄMÖ Oy
31.3.2022

Pirtin Kehräämö Oy on suurin suomalaista lampaanvillaa jalostava kehräämö. Yli 70-vuotiaalla yrityksellä on kehräämöt Mikkelissä ja vuodesta 2021 alkaen myös Jämsässä.

Suomalaisen lampaan villan ja siitä valmistettujen tuotteiden arvostuksen ja kysynnän kasvu alkoi jo 2010-luvun puolen välin jälkeen. Koronan aikaansaama neulontabuumi toi kysyntään roiman lisäyksen kaikkialla Suomessa.

Pirtin Kehräämö on kasvavan kysynnän vuoksi ja hankinnan haastavuuden lisääntyessä aloittanut villan hankinnan ja ostotoiminnan kehittämistyön. Aikaisemmin kaikki ostetun villan vastaanotto tapahtui Mikkelin Hiirolassa. Vuoden 2021 syyskuusta lähtien villaa on vastaanotettu myös Jämsän toimipisteessä.

Kuljetuskustannusten kasvaessa pitkien etäisyyksien Suomessa Pirtin Kehräämö haluaa tulla lähemmäksi lampureita ja tehdä villan myynnin helpommaksi avaamalla uuden vastaanottopisteen Lappiin Tervolan pitäjään Louen kylään.

Viime syksynä käynnistyneet keskustelut Ammattiopisto Lappian kanssa johtivat yhteistyön käynnistymiseen ja uusi vastaanottopiste avataan opiston tiloissa vielä huhtikuun aikana. Ammattiopisto Lappia on myös aloittamassa lampaiden kasvatuksen Tervolan Louella Pelson vankilan lampaiden siirtyessä Maaseutuyrittäjyyden osaamiskeskuksen hoidettavaksi elokuun loppuun mennessä.

Uusi Tervolan vastaanottopiste tulee olemaan avoinna vuosittain kahtena kahden kuukauden jaksona kevät- ja syyskerinnän aikana. Vastaanottopisteeseen lampurit voivat tuoda ensisijaisesti myytävää villaa. Tervolassa villa punnitaan, lajitellaan ja hinnoitellaan värien ja laadun perusteella sekä paalataan kustannustehokkaamman kuljetuksen toteuttamiseksi. Suunnitelmissa on myös aloittaa lampurien Pirtin Kehräämön jalostettavaksi tuomien omien villaerien vastaanotto tulevan syksyn aikana.

Yhteistyöllä Ammattiopisto Lappian kanssa Pirtin Kehräämö Oy:llä haluaa olla mukana kehittämässä ja tukemassa Lappian tavoitetta laajentaa ja kehittää lammastalouteen liittyvää koulutusta sekä samalla koko lammastaloutta.

Pirtin Kehräämö Oy

Olli Nepponen, hallituksen puheenjohtaja 044 7944918