Pohjoismaiset lammaspäivät järjestetään Vaasassa elokuussa!
In english

”Pohjoismaiset Lammaspäivät” InterNorden 36. Suomi, Vaasa
21.-23.8.2024, Sokos Hotel Original Vaakuna, Rewell-center

21.8. Keskiviikko, Lammastuotanto Pohjoismaissa (klo 11-17), 11.00-12.00 Saapuminen ja lounas
12.30-17.00 Osallistujamaiden esitykset
– Tapahtuman tervetuliaispuhe
– Lammastuotanto Pohjoismaissa
– Lyhyet esitykset kaikilta osallistujamailta
Färsaaret, Ruotsi, Suomi, Islanti, Norja, Tanska

Päivähinta:  paikanpäällä:  70 €+ alv, etänä:  50 € + alv

Iltaohjelma klo 18-21, 50 €+ alv
Opastettu kierros Vaasan kaupungissa, lopussa veneretki saaristossa. Veneretken aikana tarjoillaan perinteistä suomalaista kalakeittoa.

22.8. Torstai, Seminaaripäivä (klo 9-17)

9.00-17.00 Seminaari: Lampaiden ruokinta, ruokintajärjestelmät ja kestävä tuotanto
Puheenjohtaja: Petri Leinonen Lampuri
– Seminaarin avaus: Milla Alanco-Ollqvist, ProAgria
– Osallistujien esitykset: tutkimusten tuloksia, tiedonjakoa, benchmarkkausta maiden välillä.
– Geneettisen monimuotoisuuden säilyttäminen suomenlampaassa. Kantanen Juha, Luonnonvarakeskus, Suomi.
– Suomenlampaan genomin sekventointi ja kokoonpano. Pokharel Kisun, Luonnonvarakeskus, Suomi.
– Suomalainen rehuarvojärjestelmä ja ruokintasuositukset. Jenni Vattulainen, Luonnonvarakeskus, Suomi.
– Tuoreita tutkimustuloksia lampaiden ruokinnasta ja hoidosta Islannissa. Jóhannes Sveinbjörnsson, Islanti.Tuloksia uuhien ruokintakokeesta Ruotsista. Annelie Carlsson, Ruotsi.
– Ruokintamallit ja järjestelmät suomalaisilla lammastiloilla. Anna Silén and Milla Alanco-Ollqvist, ProAgria, Suomi.
– Lammaslaidun -hanke: Kysely laidunnuksesta ja loistorjunnasta suomalaisilla lammastiloilla. Eeva Mustonen, Finland.
– Tuloksia 7-vuotisesta projektista: meri-peräiset proteiinit tiineiden uuhien ruokinnassa tavanomaisten tiivisteiden sijaan. Jens Ivan í Gerðinum, Färsaaret.
– Tuottava karitsatuotanto. Carlsson Annelie, Ruotsi.
Lounas ja kahvitauko esitysten välissä.Postereita ja muuta materiaalia nähtävissä koko päivän ajan

Päivähinta: paikanpäällä: 80 €+alv, etänä: 60 €+ alv

Illallinen (54€, ei sis. juomia): Ravintola merenrannassa, paikallista lammasta
Alkuruoat
– Maustepaahdettua sekä hapatettua porkkana Finne farmilta, valutettua jogurttia, chorizoa, yrttisalattia & rapeaa leipä
– Hapanjuurileipää, voita & auringonkukansiemenpestoa
Pääruoka
– Grillattua paikallista karitsa Jokikylistä. Perunapyreetä, paahdettua ja pikkelöityä porkkana, sipulia, karitsanliemi sekä grillattua ruskistettua voita sekä lisuke jaettavaksi; paahdettua parsakaalia, rakuuna pestoa ja fetajuustoa
Jälkiruoka
– Kermaviilijäätelöä rapeaa murotaikinaa, raparperikompottia, kirvelivaahtoa & mantelikakkua

23.8. Perjantai, Opintoretkipäivä, 50€ + alv.
8.30 Bussi lähtee hotellilta

Lammastila Ingos Får / Ingos Lammas, Christoffer ja Jenni Ingo, Veikkaala.

Tilalla on 100 suomenlammasuuhta eri väreissä. Puurakenteisessa lampolassa on ruokintakiskot, jolla rehut jaetaan väkirehu/paalihäkkeihin. Tila tekee lihan ja vuotien suoramyyntiä. Pellot ovat luomutuotannossa, viljelyssä on nurmi, kaura, herne ja syyskasvit. Maisemanhoitoa tehdään myös kaupunkialueilla.

Opastettu kierros Merenkurkun maailman perintökohteeseen

Lounas Bernys-ravintolassa ja maailmanperintöportti

Saltkaretin näköalatorni ja kahvitauko

14.30 Paluu hotellille

15.00-17.00 Suomen Lammasyhdistyksen kevätkokous, sääntömääräiset asiat (ERILLINEN ILMOITTAUMINEN Suomen Lammasyhdistykselle, info@lammasyhdistys.fi).
Tarkemmin kevätkokouksesta täällä >

Ilmoittautuminen päättyy 9.8.2024. Järjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin.

Yhteisvaraus majoitukseen on päättynyt. Voit varata itse majoituksen Vaasan runsaasta majoitustarjonnasta.