Talja-alalla, kuten monella muullakin, on ollut haasteita viime vuosina. Rantasen Nahkajalostamolla on vaikeista ajoista yritetty selvitä, mutta nyt on pakko todeta tilanne ja päättää jatkotoimista. Taljanmuokkauksen tuotantokustannukset ovat nousseet rajusti. Tilanteeseen on koetettu sopeutua nostamalla rahtityön hintaa ja lomauttamalla osa työntekijöistä. Lyhyesti sanottuna tilanne on kestämätön.

Rantasen Nahkajalostamon tarina päättyy tämän vuoden aikana. Taljojen muokkaaminen Laviassa tulee siis loppumaan kokonaan. 26.4.2024 lähtien Nahkajalostamo ei ota enää raakataljoja vastaan Laviassa muokattavaksi. Tätä ennen rahtipalautukseksi merkatut taljat, jotka on toimitettu Nahkajalostamolle tai odottavat teurastamoilla noutoa, parkitaan vielä normaalisti.

Rahtiasiakkaiden palvelu taljojen osalta tulee kuitenkin jatkumaan Rantasen Nahkajalostamon omistaneen Vainion Taljatukun toimesta, koska lampurit ja taljatuotanto ovat lähellä yrittäjien sydäntä. Muokkaus tullaan tekemään Ruotsissa Tranås Skinnberedning – muokkaamolla. Vainion Taljatukku tulee hoitamaan rahditukset Suomesta Ruotsiin, mieluiten suoraan kootusti teurastamoilta, sekä myös niiden toimituksen takaisin asiakkaille. Uusi toimintatapa antaa tuottajille mahdollisuuden edelleen helposti hoitaa palautustaljat suoraan teurastamoiden kautta, ilman tuottajan omaa työtä suolaamiseen, kuljettamiseen tai rahtien tilaamiseen.

Vainion Taljatukku on neuvotellut kustannustehokkaan tuotantoketjun ja käytettäessä kyseistä muokkaamoa, on jatkossa lampureiden käytettävissä useampia vaihtoehtoja muokkauksessa, kuten vesipestävät nahat, ekoparkki (Rantasenkin käyttämä aluna), leikkaukset ja värjäykset. Vaihtoehdoista ja hinnoista tullaan tiedottamaan myöhemmin. Tulemme järjestämään aiheesta myös koulutuksia sekä lampureille että teurastamoille.

”Toivomme lampureilta ymmärrystä sekä ennakkoluulottomuutta uutta toimintatapaa kohtaan. Haluamme myös kiittää kaikkia lammastuottajia yhteistyöstä tähän mennessä. ”

Lavialla muokattaviin taljoihin liittyvissä kysymyksissä pyydämme olemaan yhteydessä sähköpostitse johanna.hellstrom@nahkajalostamo.fi. Loppuajan Lavialla tehdään lyhennettyä viikkoa ja pidämme ovet avoinna MA-TO klo 7-14.00. Jatkon yhteydenotot toivomme osoitteeseen taljatukku@vainionteurastamo.fi

Henri Vainio ja Johanna Hellström
ja koko Rantasen Nahkajalostamon väki