Suomalainen villa valloittaa – Villaviikot, SM-kerinnät ja 100-vuotiaan Suomen Lammasyhdistyksen käsityöohjekilpailu

Suomen Lammasyhdistys ry

Julkaistu 06.09.2018 15:52

Suomen Lammasyhdistys, alueelliset lammaskerhot, lammastilat sekä kotimaiset villa-alan toimijat järjestävät valtakunnalliset Villaviikot 8.- 23.9.2018. Villaviikkojen lähtölaukauksena toimivat Tampereen Tallipihalla lauantaina 8.9.2018 järjestettävät kerinnän Suomen mestaruuskilpailut. Villaviikkojen tarkoituksena on nostaa suomalaisen villan tunnettavuutta ja arvostusta. Suomessa tuotettu villa on ekologinen ja eettinen materiaali, joka soveltuu ominaisuuksiensa puolesta paitsi neuleisiin, erilaisiin kankaisiin, petivaatteisiin ja hoivatuotteisiin, myös esimerkiksi rakennusteollisuuteen eristemateriaaliksi.

Suomalainen villa on eettinen ja ekologinen valinta

Suomessa on suunnilleen 156 000 lammasta, jotka tuottavat vuodessa yhteensä noin 90 000 kiloa villaa. Lampaat keritään eläimen oman hyvinvoinnin takia rodusta riippuen 1-2 kertaa vuodessa. Oikein tehty kerintä ei vahingoita lammasta millään tavoin. Muutenkin suomalainen villa on eettinen valinta, sillä sen tuottamiseen ei käytetä merino-, mohair-, kaÅ¡mir- tai angoravillaan liitettyjä, eläinten hyvinvointia heikentäviä menetelmiä.

Villa on uusiutuva ja kierrätettävä luonnontuote. Villatuotteet ovat myös käytössä ekologisia ja pitkäikäisiä, sillä likaa hylkivien ominaisuuksien takia tuuletus riittää usein puhdistukseksi. Kotimaisen villan ekologisuutta lisää se, että Suomessa laiduntaminen edistää luonnon monimuotoisuutta eikä aiheuta vahingollista eroosiota. Suomessa ei myöskään käytetä rutiininomaisesti lampaan villaan ruiskutettavia loisten torjunta-aineita, jotka ovat ympäristölle haitallisia.

Villaviikot ja kerinnän SM-kilpailut

Suomen Lammasyhdistys, alueelliset lammaskerhot, lammastilat sekä kotimaiset villa-alan toimijat järjestävät valtakunnalliset Villaviikot 8.-23.9.2018. Villaviikkojen avauksena toimivat Tampereen Tallipihalla lauantaina 8.9.2018 klo 12 alkaen järjestettävät kerinnän SM-kilpailut. Vuoden 2018 kerinnän Suomen mestari pääsee edustamaan maataan ensi keväänä Ranskassa järjestettäviin maailmamestaruuskilpailuihin.

Villaviikkojen aikana on tarjolla erilaisia villa-aiheisia tapahtumia ja tempauksia ympäri Suomen. Tapahtumat on koottu maakunnittain Suomen Lammasyhdistyksen kotisivuille lammasyhdistys.fi/villaviikot-8-29-9-2018/ .

Kiinnostuneet voivat myös tiedustella mahdollisuuksia tutustua lammastiloihin ja villaan oman alueen lammaskerhoilta. Alueellisten lammaskerhojen yhteystiedot löytyvät lammasyhdistys.fi/yhdistys/aluekerhot/ .

Osta tilalta! -päivä 15.9.2018

Villaviikkojen keskellä lauantaina 15.9.2018 vietetään myös valtakunnallista Osta tilalta! –päivää. Päivässä mukana olevia lammastiloja on listattuna SLY:n kotisivuilla lammasyhdistys.fi/osta-tilalta-paiva-15-9-2018/ .

Käsityöohjekilpailu – materiaalina kotimainen villalanka

Tänä syksynä 100 vuotta täyttävä Suomen Lammasyhdistys järjestää juhlan kunniaksi kaikille avoimen käsityöohjekilpailun. Kilpailun voittaneesta ohjeesta tulee SLY:n juhlavuoden nimikko-ohje. Voittajalle, some-yleisön suosikille sekä kunniamaininnan saaneille on maineen ja kunnian lisäksi luvassa hienot käsityöaiheiset palkinnot. Lisätietoja kilpailusta sekä säännöt löytyvät Lammasyhdistyksen kotisivuilta lammasyhdistys.fi/sly-100-v-kasityoohjekilpailu/ .

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: