Paimennuksen EM –kilpailut käyntiin loppuviikosta – huippupaimennusta horisontissa

Juvalla Inkilänhovissa kilpaillaan Euroopan mestaruudesta tulevana viikonloppuna pe – su 26.-28.8.2016. Young Handler (alle 22-vuotiaille tarkoitettu avoimen luokan kilpailu) kilpaillaan EM-kisoja edeltäen torstai-iltapäivänä 25.8.2016. EM-kisoissa Suomella on 8 hengen joukkue sekä edustaja Young Handler kilpailuun. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja kisa-alueella on kaikille jotain mukavaa nähtävää ja tehtävää kisojen seuraamisen lisäksi!

Suurin Manner-Euroopan paimennustapahtuma vuosittain

Kilpailuihin osallistuu 14 Manner-Euroopan maata. Uusimpina tulokkaina ovat Puola ja Espanja. Yhteensä EM kisoihin osallistuu 91 koirakkoa. Koska osa kilpailee useammalla koiralla, ohjaajia saapuu paikalle 76. Kaikki kisakoirat ovat bordercollieita, joka on maailmalla yleisimmin käytetty työpaimenkoirarotu.

Hurraamaan oman kylän tytölle Young Handlereihin

Young Handler-kilpailuihin tällä kertaa on saatu yhteensä neljä osallistujaa: Belgiasta, Norjasta, Suomesta ja Ruotsista. Suomen edustaja on erittäin lahjakas, suuren, juvalaisen luomulypsykarjatilan tytär, tänä keväänä ylioppilaaksi kirjoittanut, 19-vuotias Aada Teittinen koiransa BB Mitch kanssa. Jotta eteläsavolaiset värit olisivat mahdollisimman hyvin hallussa, Mitchkin on syntynyt Rantasalmella. Aada on taideopiskelija, jolta maatalon työt eläintenkäsittelyineen sujuvat koiran kanssa näppärästi. Hän on paimentanut kotonaan jo pikkutytöstä lähtien ja 5-vuotias BB Mitch on hänen ensimmäinen oma koiransa. Aiemmat hän on lainannut isältään, kotimaisen huippupaimennuksen kestokasvolta Heikki Teittiseltä.

Tapahtuma-alueella vilskettä ja vilinää

Kun pellolla kilpaillaan ankarasti Euroopan herruudesta, löytyy kisakatsojille näkemistä ja tekemistä kilpailualueen maaseutumarkkinatorilla. Paikalle on saatu suuri määrä tuottajia elintarvikkeineen ja muine tuotteineen. Perheen pienemmille on vapaa pääsy pomppulinnaan ja muutamia lampaita ihasteltaviksi. ProAgrian Katras EU-hanke esittelee suomenlampaita omalla osastollaan ja Suomen Paimenkoirayhdistys SPKY:n osastolla on tietoa tarjolla sekä EM- ja muuta tarvikkeistoa myynnissä. Paikalla on hyvä joukko ruuan ja välipalan tarjoajia, joten paikallista ja erinomaista lähiruokaa on vieraiden ja kilpailijoiden saatavilla koko tapahtuman ajan. Tarjolla on kisayleisölle monenlaista, paikallisista raaka-aineista tehtyä ruokaa, niin välipala- kuin kunnon lounaskoossa. Kannattaa varautua käteisellä. Mukaan suositellaan otettavaksi myös retkituoli.

Sunnuntaina finaalipäivänä ministerivieras kylässä

Sunnuntai-iltapäivänä ministeri Kimmo Tiilikainen vierailee kisoissa. Kisat ovat loistava esimerkki monimuotoisesta maaseudusta ja sen aktiivisesta toiminnasta.

Aikataulu

Suomen joukkue