Suomen Lammasyhdistys lähtee taas mukaan eurooppalaisten lampaankasvattajien lanseeraamaan PETOTULI-kampanjaan.

PETOTULI-tapahtuma järjestetään lampureiden toimesta kaikkialla samaan aikaan, perjantaina 1.9.2023 kello 19.
Mielenilmauksen merkkinä lampurit sytyttävät laitumelle nuotiotulet ja vartioivat samaan aikaan eläimiään. Omille nuotioilleen lampurit voivat kutsua alueen mediaa ja päättäjiä tiedon jakamiseksi.

Suomessa laidunnetaan lampailla etenkin jokirantoja ja perinnebiotooppeja. Jokirantojen laidunnus on yhteydessä suoraan Itämeren ravinnevalumien vähenemiseen, kun jokirantoja ei tarvitse pitää viljeltyinä ja lannoittaa. Perinnebiotoopit taas ovat usein Suomen uhanalaisimpia luontotyyppejä, ketoja ja hakamaita, joita laidunnuksen käytyä mahdottomaksi uhkaa umpeen kasvaminen ja monien uhanalaisten ja vaarantuneiden hyönteis- ja kasvilajien häviäminen. Laidunnus lisää tutkitusti kotieläinten hyvinvointia, mutta sen pitää olla niille turvallista.

Suurpetoaidat eivät riitä pitämään petoeläimiä pois laiduntavien eläinten luota, vaan ne ovat oppineet kaivautumaan aitojen ali tai hyödyntämään ojien matalaa vettä päästäkseen laitumille. Rantaan rajoittuviin kohteisiin ei usein voida tehdä sähköistä petoaitaa veden luonnollisten nousujen ja laskujen vuoksi. Perinnebiotoopeille riittävän sähköisen petoaidan rakentaminen on vaikeaa, jos alueella ei ole sähköverkkoa.

Osassa maata sudet ovat tunkeutuneet sisälle eläinsuojiin ja saalistaneet sisätiloissa. Tilanne on kestämätön. PETOTULI-kampanjalla haluamme kohdistaa huomion tilanteen vaikeuteen. Petoeläimet kuuluvat Suomen luontoon, mutta niiden suojelun tulee olla kestävää myös kotieläintuotannon kannalta. Luonnon monimuotoisuus ei saa kärsiä petoeläinten aiheuttaman suuren paineen vuoksi ja kotieläintuottajille tulee taata mahdollisuus karjansa suojeluun.

Tapahtumaan osallistuvat (listaa päivitetään 1.9. asti):

Tapahtuma Facebookissa >

Mikkolan tila
Vanha Turuntie 738, Hajala, Salo
Petotulet laitumien läheisyydessä klo 19-21 (opastus pihasta eteenpäin)
Kyselyt: Peppi Laine 040 900 2957

Lounais-Hämeessä Jokioisilla järjestetään Petotulet perjantaina 1.9. klo 18:30 alkaen. Tulet syttyvät klo 19. Paikkana on Miilunkorventien ja Peltotien risteys, VT 2, varalaskupaikan Humppilan pääty.
Lisätietoja Kristiina Liinaharja, puh. 040 590 7826.

Sirolan lammastila
Petotulet syttyvät klo 18.30–19
Sininen tie 553, Tohmajärvi

Suur-Savon lampurit
Petotulet palavat 1.9.2023 kello 19.00 alkaen Partalansaaren Rönölässä Sulkavalla osoitteessa Kietäväläntie 1122. Tulijoille tarjotaan pullakahvit. Myynnissä Pitkäpohjan tilan tuotteita, kuten lankoja ja kananmunia.

Keski-Pohjanmaan Lammaskerhon tulet
1.9.2023 klo 19.00
Vattajan lintutornin lammaslaidun, Ohtakarintie 918, Lohtaja
Tarjolla kahvia ja makkaraa!

Seppälän lammastila
Peltotie 30, 49700 Miehikkälä
Tapahtuma avoinna klo 18.30–20.30, tulet syttyvät klo 19
Klo 18.45 puhe tilan omasta petovahingosta ja sen seuraamuksista sekä huolenilmaus tämän hetken petopolitiikasta ja uhkasta lammastaloudelle. MTK-Kaakko tarjoaa 100 ensimmäiselle lammasmakkaraa, jota voi paistaa nuotiolla sään salliessa, tai nauttia grillissä paistettuna. Myynnissä kahvia ja levionnaisia.

Lammastila Ainonpolku
Nurmes, Savikylä
Petotulet 1.9.2023 klo 19.00
Laidun Savikyläntien ja Kuopiontien välissä uimarannan kohdalla.
Nähtävillä suurpetoaidat, laidunkamera ja valokarkottimia. Mukana myös MTK-Pielinen.
Tarkemmat kyselyt sähköpostitse: ainonpolku ( a ) gmail.com

Satakunnan lammaskerhon tulet
1.9.2023 kello 19.00
Levolan pihassa, Lattomerentie 388, Pori

Kurikan lammastilan tulet
1.9.2023 klo 19
Kurikantietä 500 m, opasteet löytyvät Niittymaantieltä perille asti, 92330 Karinranta
Tapahtumassa mukana MTK:n edustaja ja laumanvartijakoirien omistaja koirineen.
Tarjolla ilmaiseksi makkaraa, lättyjä, kahvia ja mehua.