Rantasen Nahkajalostamo Oy

TIEDOTE LAMPUREILLE:

Ajat ovat olleet meille kaikille haastavia. Kustannukset ovat nousseet ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos näkyy niin teillä lampureilla kuin myös meillä täällä nahkajalostamolla, sillä valtaosa työstämme on rahtityötä teille. Taljojen muokkausmäärät ovat selvästi laskeneet. Tämän vuoksi olemme joutuneet sopeuttamaan tuotantoamme ja normaalin heinäkuun sijaan aloitamme kesäseisokin jo kesäkuusta. Tuotantomme on siis kiinni kesä- ja heinäkuun. Otamme kesäajan säilytykseen raakataljoja, jotka on toimitettu meille 31.5.2023 mennessä. Otamme taljoja vastaan siihen asti arkisin klo. 6–14. Pyydämme teitä ilmoittamaan ennen taljojen toimitusta ensisijaisesti sähköpostiin johanna.hellstrom@nahkajalostamo.fi tai puhelinnumeroon 040 765 2596, jotta osaamme olla vastassa. Syksyn kannalta on hyvä, jos saamme tässä toukokuussa valmiiksi varastoon raakataljoja.

Pyrimme kehittämään toimintaamme jatkuvasti. Uutena toimenpiteenä on otettu käyttöön taljojen vastaanoton kuvaus, jolloin meille jää todiste taljojen kunnosta ja määrästä muokkaamoon toimitettaessa. Tämä on sekä meidän että teidän oikeusturvanne vuoksi. Yleisimpiä haasteita raakataljoissa ovat olleet suolausvirheet, viillot, liika rasva, huono villa tai väärä taljojen määrä. Valtaosan laatuvirheistä huomamme raakataljan vastaanotossa. Jotkin ongelmat voivat tulla esiin vasta pidemmällä prosessissa. Olemme tuottajaan yhteydessä, mikäli raakanahoissa ilmenee alun pitäen vikoja. Yritämme näin välttää sekä turhaa työtä meiltä, että mielipahaa tuottajalta huonolaatuisesta taljasta, jonka joudumme kuitenkin laskuttamaan, sillä nämä taljat usein vievät normaalia enemmän työtämme. Meille helpoin toimintatapa on, että raakataljat tulisivat teurastamoilta kootusti ja säännöllisesti. Pyrimme osaltamme ohjeistamaan teurastamoita hyvän raakataljan laadun varmistamiseksi. Kerromme, että talja on tuottajalle tärkeä jossain tapauksissa voi olla taloudellisesti jopa isompi osa tuotantoa kuin lihatili. Parannusta on onneksi paljon jo tapahtunut.

Valmiiden taljojen laskutuksessa on tullut myös muutoksia. Matkahuollon lopettaessa bussiennakkopalvelun, pakkaamme valmiit taljat ja lähetämme tuottajalle laskun. Suorituksen saatuamme, paketti lähtee tuottajalle. Valitettavasti meillä ei ole täällä mahdollisuutta säilyttää suurta määrää valmiita toimituksia tai toimia pankkina, joten pyydämme maksamaan laskut heti. Mikäli tuottaja ei maksa laskua 6 viikon kuluessa, siirtyy hänen valmiit taljansa muokkaamon omaisuudeksi. Tämä varatoimenpide on vain siksi, että saamme pidettyä oman toimintamme pyörimässä.

Toivomme että kaikki tuottajat täyttäisivät aina palautustaljalomakkeen, joka löytyy verkkosivuiltamme nahkajalostamo.fi Palautuslomakkeen toivomme myös niiltä tuottajilta, jotka ovat merkanneet taljapalautuksen teurastamon sorkkajärjestelmään. Lomakkeen kautta saamme yhteystietonne laskutusta ja tiedotusta varten, paremman tiedon taljoista ja lomake tulee myös tuottajalle sähköpostiin, jolloin teidänkin on helpompi pysyä kärryillä, montako taljaa on milloinkin muokkaukseen lähtenyt.

Haluamme kiittää teitä yhteistyöstä ja kotimaisen tuotannon eteen tekemästänne arvokkaasta työstä! Toivotamme hyvää tulevaa kasvukautta ja voimia kesän kiireisiin.

Johanna Hellström

ja koko Rantasen Nahkajalostamon väki