Eläinten hyvinvoinnin valvontaohje

Eviran ohje otantaan perustuvista eläinsuojelutarkastuksista ja täydentävien ehtojen eläinten hyvinvointivalvonnasta on otettu käyttöön 31.3.2017.

Valvontaohje pdf >

huhti

Ohjeita kesälampaiden myyntiin ja vuokraukseen

Kesälampaiden myynti- ja vuokraussesonki lähestyy. Poikkeuksellisesti julkaisemme jo etukäteen seuraavassa Lammas ja vuohi -lehdessä olevan juttukokonaisuuden erityisesti muistilistaksi lammastiloille. Toiminnanjohtajamme Marjo Simpasen kokoamalta listalta löytyvät olennaiset kesälampaita koskevat huomioitavat asiat ja lampuri Maija Suutarinen kertoo kesälampaiden vuokrauksesta. Lammasyhdistys toivottaa vastuullista ja onnistunutta kesälammaskautta niin myyjille kuin ostajillekin!

Artikkeli avautuu pdf-muodossa tästä >

huhti

Kotimaista lampaanlihaa saatavilla paremmin kuin koskaan

MTK:n tiedote 5.4.2017

Lampaanlihan kulutus ja tuotanto ovat kasvussa. Tuotannon kasvun myötä kotimaista karitsaa on entistä paremmin tarjolla, ja sitä kannattaa kysyä pääsiäisen pitopöytään. Merkittävin syy kulutuksen kasvuun on kysynnän kasvun mukanaan tuoma tarjonnan lisääntyminen. Vuonna 2016 lampaanlihaa tuotettiin 1,3 miljoonaa kiloa, joka on 6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonnasanoo MTK:n asiantuntija Jukka Markkanen MTK:n tiedotustilaisuudessa 5.4.2017 Popup-pääsiäiskaupassa kauppakeskus Forumissa Helsingissä.

Suomessa kulutetaan karitsanlihaa 2,0 ja lampaanlihaa 1,8 miljoonaa kiloa vuodessa, yhteensä 3,8 kiloa. Kotimaisen karitsanlihan osuus kulutuksesta on reilut 50 prosenttia, lampaanlihan kokonaisuudessaan 33 prosenttia.

– Positiivista on, että lammasta käytetään ruoanlaitossa muulloinkin kuin pääsiäisenä, kertoo Markkanen.

Lihan kokonaiskulutus Suomessa oli 434 miljoonaa kiloa vuonna 2016. Tästä lampaanlihan osuus oli alle prosentin, eli 3,8 miljoonaa kiloa.

Lammastiloja on kaikkiaan noin 1 500, joista vajaat 700 on päätoimisia. Noin kolmannes lammastiloista on luomua.

Lampaanlihan lisäksi lampaasta saa oheistuotteina muun muassa monenlaisia lihajalosteita, villaa lankoina tai huovutusvillana ja taljoja vaikkapa sisustukseen.

Suurin osa lampaanlihasta myydään suoraan tiloiltaKaritsanlihaa myyvät myös kaupat ja REKO-renkaat, toteaa Markkanen.

Lampaita kasvatetaan eniten Varsinais-Suomessa, Lapissa ja Pohjanmaalla. Suomeen tuodaan lampaanlihaa eniten Uudesta-Seelannista, Alankomaista ja Espanjasta.

Lisätietoja: asiantuntija Jukka Markkanen, MTK, 040 585 5322

Ajankohtaista lammasteurastuksesta

Anniina Holopaisen Ajankohtaista lammasteurastuksesta ja kaksi muuta Lappeenrannan Valtakunnallisten lammaspäivien esitystä löytyvät Koulutus-sivultamme >

Paula Kiisken jalostuslampola vuoden lammastila 2016

Suomen Lammasyhdistys on valinnut Paula Kiisken jalostuslampolan vuoden 2016 lammastilaksi. Yhdistyksen puheenjohtaja Petri Leinonen luovutti palkinnon jalostuslampuri Paula Kiiskelle Valtakunnallisilla Lammaspäivillä Lappeenrannassa 18.3.

Valintaperusteluissaan Suomen Lammasyhdistyksen hallitus toteaa Paula Kiisken olevan keskeisiä texel-rodun jalostajia Suomessa. Hän on ennakkoluulottomasti ollut mukana sekä uusien pässien tuonnissa Suomeen että keinosiemennystoiminnassa. Lampolan eläinmäärä ei ole suuri, mutta tulokset vakuuttavia ja eläinten hoito esimerkillistä.

Viisi uutta jalostuslampolaa hyväksytty

Suomen Lammasyhdistyksen hallitus on hyväksynyt viisi uutta jalostuslampolaa. Kaikki uudet jalostuslampolat kasvattavat suomenlampaita:

Aho Hannele/Mty Aho Hannele, Janne ja Kimmo (musta ja ruskea)
Isojunno Hannu ja Pirjo (musta)
Jalonen Anni (valkoinen)
Lintunen Ann-Mari (ruskea)
Mäkelä Ulla ja Antti (ruskea)

Suomen Lammasyhdistys onnittelee lämpimästi uusia jalostuslampoloita ja toivottaa menestystä!

Kaikki jalostuslampolat löytyvät täältä >

Etäyhteysmahdollisuus Lammaspäivien seminaariin ja kevätkokoukseen

Nyt myös etäosallistumismahdollisuus sekä seminaariin ja kokoukseen. Etäyhteys muodostetaan Webex -ohjelman kautta. Webex -ohjelma asennetaan kotikoneelle, ohjeet lähetetään ilmoittautuneille ja testaus 30 min ennen tilaisuuden alkua. Tarvitaan hyvä nettiyhteys ja pöytäkoneessa kaiutin tai kuulokkeet, kannettavassa voi käyttää tietokoneen äänentoistoa. Hinta 65 euroa, Hintaan lisätään alv.
Ilmoittautuminen seminaariin 8.3. mennessä eila.peitsi ( a ) proagria.fi Tarvittavat tiedot: nimi, sähköposti, laskutusosoite ja puhelinnumero.
Kokoukseen osallistuminen on maksuton, ilmoittautumiset marjo.simpanen ( a ) lammasyhdistys.fi tai puh. 044 973 7000.

Lammaspäivien ohjelmasta lisää Tapahtumasivulla >

helmi

Lammas & vuohi 1/2017 ilmestyy 24.2

Vuoden ensimmäinen lukupaketti ilmestyy pe 24. helmikuuta.
Lehdessä mm. uuden toiminnanjohtajan esittely, artikkelit lammasnurmien suunnittelusta, kerääjäkasvien käytöstä syyslaitumena sekä Scrapien torjumisesta Islannissa ja Färsaarilla. Ruotsinkielinen artikkeli ahvenanmaanlampaan sukusiitoksen hallinnasta.

helmi

Marjo Simpanen SLY:n uusi toiminnanjohtaja

Simpanen Suomen Lammasyhdistyksen toiminnanjohtajaksi

Marjo Simpanen on valittu Suomen Lammasyhdistyksen uudeksi toiminnanjohtajaksi. Simpanen on 39-vuotias MMM, agronomi Vihdistä. Hän on opiskellut pääaineenaan kotieläinten jalostustiedettä ja sivuaineinaan kotieläinten ravitsemustiedettä sekä viestintää.

Simpanen on työskennellyt aiemmin erityisasiantuntijana Mtechissä (ent. Suomen Maatalouden Laskentakeskus), jossa hän on toiminut lypsy- ja lihanautojen, sikojen sekä lampaiden jalostusarvostelujen kehitys- ja laskentatehtävissä sekä avainasiakaspäällikkönä. Lisäksi hän on toiminut Faba Jalostuksen (ent. Suomen Kotieläinjalostusosuuskunta) kehitysagronomina.

Simpanen seuraa tehtävässä MMM, agronomi Pia Parikkaa, joka jatkaa työtään lammastalouden parissa yksityisenä lampurina miehensä Anssi Parikan kanssa. Parikka vastasi yhdistyksen toiminnasta yhdeksän vuoden ajan.

Suomen Lammasyhdistyksen tarkoituksena on edistää suomalaista lammastaloutta. Liki 100-vuotiaalla yhdistyksellä on noin 1 000 jäsentä. Toiminnanjohtaja vastaa yhdistyksen toiminnasta ja Lammas & vuohi –lehden julkaisusta. Lisäksi hän toimii lampaiden jalostusvaliokunnan sihteerinä ja edustaa alaa eri yhteyksissä. Tehtävä on osa-aikainen.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Petri Leinonen, 040 581 8477, petri.leinonen ( a ) elomestari.fi

tammi

Lampaiden ja vuohien teurastus- ja poikimisilmoitukset viimeistään 31.1.2017

Viljelijöiden on tehtävä lampaiden ja vuohien poikimisilmoitukset vuodelta 2016 lammas- ja vuohirekisteriin tammikuun aikana. Ilmoitetut tiedot huomioidaan vuoden 2016 lammas- ja vuohipalkkioissa sekä uuhien ja kuttujen pohjoisissa kotieläintuissa.

Lue lisää Mavin sivuilta >