Paula Kiisken jalostuslampola vuoden lammastila 2016

Suomen Lammasyhdistys on valinnut Paula Kiisken jalostuslampolan vuoden 2016 lammastilaksi. Yhdistyksen puheenjohtaja Petri Leinonen luovutti palkinnon jalostuslampuri Paula Kiiskelle Valtakunnallisilla Lammaspäivillä Lappeenrannassa 18.3.

Valintaperusteluissaan Suomen Lammasyhdistyksen hallitus toteaa Paula Kiisken olevan keskeisiä texel-rodun jalostajia Suomessa. Hän on ennakkoluulottomasti ollut mukana sekä uusien pässien tuonnissa Suomeen että keinosiemennystoiminnassa. Lampolan eläinmäärä ei ole suuri, mutta tulokset vakuuttavia ja eläinten hoito esimerkillistä.

Viisi uutta jalostuslampolaa hyväksytty

Suomen Lammasyhdistyksen hallitus on hyväksynyt viisi uutta jalostuslampolaa. Kaikki uudet jalostuslampolat kasvattavat suomenlampaita:

Aho Hannele/Mty Aho Hannele, Janne ja Kimmo (musta ja ruskea)
Isojunno Hannu ja Pirjo (musta)
Jalonen Anni (valkoinen)
Lintunen Ann-Mari (ruskea)
Mäkelä Ulla ja Antti (ruskea)

Suomen Lammasyhdistys onnittelee lämpimästi uusia jalostuslampoloita ja toivottaa menestystä!

Kaikki jalostuslampolat löytyvät täältä >

Etäyhteysmahdollisuus Lammaspäivien seminaariin ja kevätkokoukseen

Nyt myös etäosallistumismahdollisuus sekä seminaariin ja kokoukseen. Etäyhteys muodostetaan Webex -ohjelman kautta. Webex -ohjelma asennetaan kotikoneelle, ohjeet lähetetään ilmoittautuneille ja testaus 30 min ennen tilaisuuden alkua. Tarvitaan hyvä nettiyhteys ja pöytäkoneessa kaiutin tai kuulokkeet, kannettavassa voi käyttää tietokoneen äänentoistoa. Hinta 65 euroa, Hintaan lisätään alv.
Ilmoittautuminen seminaariin 8.3. mennessä eila.peitsi ( a ) proagria.fi Tarvittavat tiedot: nimi, sähköposti, laskutusosoite ja puhelinnumero.
Kokoukseen osallistuminen on maksuton, ilmoittautumiset marjo.simpanen ( a ) lammasyhdistys.fi tai puh. 044 973 7000.

Lammaspäivien ohjelmasta lisää Tapahtumasivulla >

helmi

Lammas & vuohi 1/2017 ilmestyy 24.2

Vuoden ensimmäinen lukupaketti ilmestyy pe 24. helmikuuta.
Lehdessä mm. uuden toiminnanjohtajan esittely, artikkelit lammasnurmien suunnittelusta, kerääjäkasvien käytöstä syyslaitumena sekä Scrapien torjumisesta Islannissa ja Färsaarilla. Ruotsinkielinen artikkeli ahvenanmaanlampaan sukusiitoksen hallinnasta.

helmi

Marjo Simpanen SLY:n uusi toiminnanjohtaja

Simpanen Suomen Lammasyhdistyksen toiminnanjohtajaksi

Marjo Simpanen on valittu Suomen Lammasyhdistyksen uudeksi toiminnanjohtajaksi. Simpanen on 39-vuotias MMM, agronomi Vihdistä. Hän on opiskellut pääaineenaan kotieläinten jalostustiedettä ja sivuaineinaan kotieläinten ravitsemustiedettä sekä viestintää.

Simpanen on työskennellyt aiemmin erityisasiantuntijana Mtechissä (ent. Suomen Maatalouden Laskentakeskus), jossa hän on toiminut lypsy- ja lihanautojen, sikojen sekä lampaiden jalostusarvostelujen kehitys- ja laskentatehtävissä sekä avainasiakaspäällikkönä. Lisäksi hän on toiminut Faba Jalostuksen (ent. Suomen Kotieläinjalostusosuuskunta) kehitysagronomina.

Simpanen seuraa tehtävässä MMM, agronomi Pia Parikkaa, joka jatkaa työtään lammastalouden parissa yksityisenä lampurina miehensä Anssi Parikan kanssa. Parikka vastasi yhdistyksen toiminnasta yhdeksän vuoden ajan.

Suomen Lammasyhdistyksen tarkoituksena on edistää suomalaista lammastaloutta. Liki 100-vuotiaalla yhdistyksellä on noin 1 000 jäsentä. Toiminnanjohtaja vastaa yhdistyksen toiminnasta ja Lammas & vuohi –lehden julkaisusta. Lisäksi hän toimii lampaiden jalostusvaliokunnan sihteerinä ja edustaa alaa eri yhteyksissä. Tehtävä on osa-aikainen.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Petri Leinonen, 040 581 8477, petri.leinonen ( a ) elomestari.fi

Lampaiden ja vuohien teurastus- ja poikimisilmoitukset viimeistään 31.1.2017

Viljelijöiden on tehtävä lampaiden ja vuohien poikimisilmoitukset vuodelta 2016 lammas- ja vuohirekisteriin tammikuun aikana. Ilmoitetut tiedot huomioidaan vuoden 2016 lammas- ja vuohipalkkioissa sekä uuhien ja kuttujen pohjoisissa kotieläintuissa.

Lue lisää Mavin sivuilta >

Valinta-alueet

valinta-alueet2015

Kuttujen maitomäärä ilmoitettava 31.1.2017 mennessä

Viljelijöiden on ilmoitettava vuoden 2016 kuttutuen ja -palkkion perusteena oleva hyväksytty maitomäärä paperilomakkeella 410 kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle 31.1.2017 mennessä.  Lomake 410 on saatavilla osoitteesta www.suomi.fi.

Kuttutuen ja -palkkion hakijoiden on ilmoitettava vuosittain hyväksytty maitomäärä, jonka on oltava vähintään 400 litraa/ kuttu.

Lisätietoja Maaseutuvirastosta:

EU:n lammas- ja vuohipalkkio:

Ylitarkastaja Marika Lehtinen

Kuttujen pohjoinen kotieläintuki:

Ylitarkastaja Susanna Jansson

joulu

Lammasyhdistys hakee toiminnanjohtajaa

Lammasyhdistys hakee uutta

toiminnanjohtajaa

nykyisen toiminnanjohtajamme siirtyessä täysipäiväiseksi lampuriksi.

Suomen lammasyhdistyksen toiminnasta ja tavoitteista saat selkoa näiltä kotisivuilta, ”teknisiä tietoja” parhaiten vuoden 2015 toimintakertomuksesta ( http://lammasyhdistys.fi/wp-content/uploads/2016/03/SLY_toimintakertomus_2015_final_10032016.pdf ). Yhdistys toimii alan asiantuntijana ja yhteistyöverkoston aktivoijana. Se antaa myös alaa koskevia lausuntoja, joten toiminnanjohtajan osaaminen ja kirjalliset taidot ovat tärkeitä.

Odotamme tulevalta toiminnanjohtajalta suomalaisen lammastalouden tuntemusta sekä tehtävään sopivaa koulutusta, esim. agrologi, agronomi tai vastaava. Toiminnanjohtaja on (ainakin tähän asti) myös alan ammattijulkaisun Lammas ja Vuohi -lehden päätoimittaja. Kansainvälisten yhteyksien vuoksi englannin ja ruotsin kielet on hallittava kohtuullisesti.

Tarkasta työnkuvasta riippuen yhdistyksellä on varaa noin 60-80% työsuhteessa olevaan toiminnanjohtajaan. Osa/täysiaikaisuuteen vaikuttaa, kuinka paljon tällä hetkellä ulkoistettua hallinnollista työtä siirretään toiminnanjohtajalle (mm. jäsenrekisteri, laskutus, kirjanpito ym., jotka tällä hetkellä on ulkoistettu). Hanketoiminnalla tai myytävien palvelujen avulla työaikaa voidaan luonnollisesti lisätä, mutta tämä on paljolti toiminnanjohtajan oman aktiivisuuden varassa.

Osa-aikaisuus edellyttää hyvää työajan seurantaa ja hallintaa. Toisaalta matkapäiviä tulee jonkin verran (kokoukset ym. eri paikkakunnilla), toisaalta yhdistyksen tavoitettavuus on jäsenille tärkeä asia.

Tällä hetkellä yhdistyksen töitä tekevät toiminnanjohtajan lisäksi Lammas ja Vuohi -lehden osa-aikainen toimitussihteeri sekä osa-aikainen ilmoitusmyyjä/sähköisen viestinnän vastaava. Yhdistyksellä ei ole omaa kiinteää toimistoa, valittava henkilö vaikuttaa toimiston sijaintiin.

Tarjoamme mielenkiintoisen ja vaihtelevan työn kotimaisen lammastalouden ja lampureiden parissa. Työn sisältöä ja menetelmiä voi kehittää varsin vapaasti. Lampureiden keskuudessa on hyvä yhteen hiilen puhaltamisen henki – työskentely kanssamme ei ole yksitoikkoista eikä ikävää! Työt alkavat alkuvuonna 2017.

Odotamme hakemustasi 31.12.2016 mennessä sähköpostilla info@lammasyhdistys.fi . Puheenjohtajamme Petri Leinonen 040-581 8477 kertoo mielellään lisää tehtävästä.

marras

SLY:n syyskokous 2016